یاد آوری(دنیا جای آزمایش است، نه جای آسایش.)
یاد آوری(دنیا جای آزمایش است، نه جای آسایش.)

یاد آوری(دنیا جای آزمایش است، نه جای آسایش.)

توصیه های امام جواد علیه السلام

امام جواد علیه السلام فرمودند:

آنکه کار زشتی را نیکو شمارد در آن کار شریک است. (نورالابصار)

کسی که با اتکاء به خدا روی نیاز از مردم بگرداند مردم به او نیازمند می شوند و کسی که پرهیزکاری پیشه سازد محبوب مردمان گرددد. (نورالابصار)

کمال آدمی در خردمندی است. (الفصول المهمه)

کمال  مروت آن است که  انسان با هیچ کس چنان رفتار نکند که بر خودش نمی پسندد. (نورالابصار)

به کاری که وقتش نرسیده اقدام نکنید که پشیمان می شوید، و آرزوی های دور ودراز نداشته باشید که موجب قساوت قلب است ، و به ناتوانان خود رحم کنید و با ترحم بر آنان رحمت خدای را بجویید. (الفصول المهمه)

ستمکار و یاری کننده ی ستمکار و کسی که به ستم او راضی است همه در گناه آن شریکنند.  

(الفصول المهمه)

کسی که برادر مؤمن خود را پنهانی پند دهد او را آراسته و کسی که آشکارا و در حضور دیگران نصیحت کند چهره ی اجتماعی او را زشت ساخته است. (نورالابصار)

با دل به خدا توجه کردن مؤثر تر از ، اعضاء را بر عمل ، واداشتن است. (الفصول المهمه)

روز داد خواهی و عدالت بر ستمگر ، سخت تر از روز ستم بر ستمدیده است . (الفصول المهمه)

سر آغاز نامه ی عمل مسلمان [در قیامت] نیک خلقی اوست. (نورالابصار)

سه چیز انسان را به خشنودی خدا می رساند : بسیار آمرزش خواستن از خدا، نرم خویی با مردم، بسیار صدقه دادن. و سه خصلت است که در هر کس باشد پشیمان نمی شود: شتاب نکردن در کارها ، مشورت در کارها، توکل بر خدا هنگامی که [پس از مشورت] بر انجام کاری تصمیم می گیرد. (الفصول المهمه)

کسی که به فاسقی امید بندد کمترین کیقرش محرومیت است. (نورالابصار)

آنکه بر غیر خدا امید بندد، خداوند او را به همان کس وا می گذارد، و آنکه بدون علم و اطلاح کاری انجام دهد، بیش از آنچه  آباد کند، خراب می کند. (الفصول المهمه)

نیکی کننده گان، نیازشان به نیکی کردن، بیش از نیازمندان است؛ زیرا نیکوکاری بر ایشان پاداش و افتخار و خوشنامی به دنبال دارد؛ بنابراین هرگاه کار خیری انجام دهند ابتدا به خود نیکی کرده اند. (نورالابصار)

پارسایی زینت فقر است، و شکر زینت توانگری است، و شکیبایی زینت بلاست،  و فروتنی زینت شأن و بزرگی است، و گویایی زینت سخن است، و نگهداری و ضبط دقیق زینت روایت است، و تواضع زینت دانش است، و ادب زینت خرد است، و گشاده رویی زینت کرم و بخشش است، و منت ننهادن زینت احسان ونیکی است، و توجه و حضور قلب زینت نماز است، و ترک کارهای بیهوده زینت تقوا و پرهیزکاری است. (الفصول المهمه)

هر کس به خدا اعتماد داشته باشد و بر او توکل کند، خدا او را از هر بدی نجات می بخشد و از هر دشمنی  حفظ می کند. (نورالابصار)

دین مایه ی سربلندی است، و دانش گنج است، و سکوت نور است، و هیچ چیز مثل بدعتها دین را از بین نمی برد، وهیچ چیز مانند طمع، مردان را فاسد نمی سازد، به وسیله ی زمامدار لایق و صالح مردم اصلاح می شوند ، و با دعا و خواستن از خدا بلا بر طرف می گردد. (الفصول المهمه)

شکیبایی بر مصیبتی که بر انسان وارد شده برای دشمنی که می خواهد شماتت و سرزنش کند، مصیبت است . (نورالابصار)

چگونه ممکن است کسی که خدا سرپرست اوست تباه شود، و چگونه ممکن است کسی که خدا در تعقیب اوست رهایی یابد. (الفصول المهمه)

شخصی از امام تقاضا کرد او را در جمله ای کوتاه نصیحتی جامع فرماید، امام علیه السلام فرمود: خود را از[ کارهایی که موجب] ننگ در دنیا و عذاب در آخرت است حفظ کن. (نورالابصار)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد