یاد آوری(دنیا جای آزمایش است، نه جای آسایش.)
یاد آوری(دنیا جای آزمایش است، نه جای آسایش.)

یاد آوری(دنیا جای آزمایش است، نه جای آسایش.)

فضیلت میهمانی و آداب آن و صله رحم

فضیلت میهمانی و آداب آن

رسول الله (ص) فرمودند : هر چیزی زکاتی دارد و زکات خانه ، اطاق مهمانخانه است.(اصول کافی )

رسول الله (ص) فرمودند : چه بدند مردمی که مهمان به خانه نمی آورند.(نهج الفصاحه)

رسول الله (ص) فرمودند : هرکس به خدا وروز قیامت ایمان دارد، مهمان خود را گرامی دارد.(اصول کافی)

رسول الله (ص) فرمودند : در هر خانه ای که مهمان نیاید فرشته ها در آن نیایند.(بحارالانوار)

رسول الله (ص) فرمودند : چون خدا مردمی را دوست دارد به آنها هدیه ای دهد، گفتند آن هدیه چیست؟

فرمودند: مهمان که روزی خود را بیاورد و گناهان اهل خانه را ببرد.(بحارالانوار)

امام رضا (ع) فرمودند: سخاوتمند از غذای مردم می خورد تا مردم از غذای او بخورند، ولی بخیل از غذای مردم نمی خورد تا مردم از غذایش نخورند.(تحف العقول)

آداب میهمانی

رسول الله (ص) فرمودند : از جمله حقوق مهمان بر صاحب خانه این است که وی را تا درب منزل همراهی و بدرقه کند.(وسائل الشیعه)

رسول الله (ص) فرمودند : همین گناه برای آدمی بس که آنچه نزد برادرانش گذارد کم شمارد، و همین گناه برای مهمانان بس که آنچه برادرشان نزدشان نهد کم شمارند. (بحارالانوار)

رسول الله (ص) فرمودند : برای مهمان نسبت به آنچه نداریم تکلف نکنیم و آنچه موجود است مضایقه ننماییم.(محجه البضاء)

رسول الله (ص) به اباذر فرمودند : ای اباذر باید برای تو در هر چیزی نیتی باشد حتی در خوردن و خوابیدن.(بحارلانوار)

رسول الله (ص) فرمودند : هیچ چیز در نزد خدا بدتر و غضبناک تر از شکم پر نیست . (بحارالانوار)

امام باقر علیه السلام فرمودند: هرگاه کسی وارد خانه برادر موُمنش شود هرجا صاحب خانه امر کند بنشیند زیرا صاحب خانه به خانه اش آشنا تر است. (وسائل الشیعه)

امام صادق علیه السلام فرمودند: موُمن از برادرش رودربایستی ندارد، و من نمی دانم کدام یک از این دو عجیبترند: آنکه نزد برادرش می رود و او را به رنج پذیرایی وا می دارد یا آنکه خود برای پذیرایی برادرش به رنج می افتد. (بحارالانوار)

امام صادق علیه السلام فرمودند: در هر مجلسی که مردم در آن جمع  شوند و یادی از خدای عزوجل نکنند و نامی از ما خاندان رسول نبرند، در روز قیامت آن جلسه مایه حسرت و تاُسف آنان خواهد شد.(اصول کافی)

امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خود از حضرت علی بن ابی طالب علیهم السلام نقل فرموده اندکه:

مردی حضرت علی علیه السلام را به میهمانی دعوت نمود ، حضرت فرمودند: به این شرط  که سه مطلب را به من قول بدهی من دعوت تو را می پذیرم . مرد گفت این سه شرط کدامند؟ حضرت فرمودند: از بیرون منزل چیزی برای من تهیه نکنی، از آنچه در منزل هست چیزی از من دریغ نکنی ، و اهل و عیالت را به زحمت نیندازی. مرد گفت : قول می دهم ، حضرت نیز دعوت او را پذیرفتند.(عیون اخبار الرضا)

امام حسن عسکری فرمودند: هیچ کس را به گونه ای احترام مکن که موجب زحمت او شود.(تحف العقول)

صله رحم

مردی خدمت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم آمد و عرض کرد : یا رسول الله ! فامیل من تصمیم گرفته اند بر من حمله کنند و از من ببرند و دشنامم دهند. آیا من حق دارم آنها را ترک کنم ؟ فرمودند: در آن صورت خدا همه ی شما را ترک می کند ، عرض کرد : پس چه کنم؟ فرمودند: بپیوند با هر که از تو ببرد و عطا کن به هرکه محرومت کند و درگذر از هر که به تو ستم نماید، زیرا اگر چنین کنی ، خدا تو را بر آنها یاری دهد. (اصول کافی)

رسول الله (ص) فرمودند : سفارش می کنم امت حاضر وغایبم را و آنهایی  را که در صلب مردان و رحم زنانند تا روز قیامت که صله رحم کنند . اگر چه به فاصله یک سال راه باشد ، زیرا صله رحم جزء دین است.(اصول کافی)

امام رضا علیه السلام فرمودند: فردی که سه سال  از عمرش باقی مانده و صله رحم می کند ، خدا عمرش را سی سال قرار می دهد و خدا هرچه خواهد می کند. (اصول کافی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد