امام حسن (ع) فرمودند:
١- سالم ترین دلها آن است که از شک وشبهه ها پاک باشد.
٢- افراد پست وفرومایه در برابر نعمت ونیکی، تشکر و سپاسگزاری نمی کنند.
٣- با مردم همانگونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند.
۴- هرکس دوری سفر آخرت را در نظر داشته باشد، خود را برای آن سفر طولانی آماده می سازد و توشه ی آن را فراهم می کند.
۵- آماده سفر آخرت باش و پیش از رسیدن مرگ ، زاد و توشه برای آخرتت تحصیل کن .
۶-تحمل ننگ و عار دنیوی (هر چند تلخ و شکننده است ولی) بهتر و آسان تر از آن است که به آتش دوزخ الهی در افتد.(که عذاب و خواری و ننگ و عار ابدی است).
۷- هیچ گروهی در امور خود با هم مشورت نمی کنند مگر اینکه به صلاح خود راهنمایی می شوند.
۸- پیش از مرگ به انجام عمل صالح مبادرت کنید.
۹- آن خیر ونیکی که هیچ شر و بدی در آن نیست: شکر و سپاس به هنگام نعمت و صبر وشکیبایی در برابر سختی و مصیب است.
١۰- عفاف و آبرومندی جلوی رزق و روزی را نمی گیرد و حرص و آز درآمد بیشتری
را به سوی انسان نمی کشاند.
منبع : ١ تا ١۰ ؛ تحف العقول
مولی الموحدین امیرالمؤ منین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند:
١- هرکه با حق در آویزد و بستیزد حق او را به خاک می افکند.
٢- تقوا و پرهیزکاری سر کرده ی همه ی خُلق و خوهای نیکو است.
٣- روز داد خواهی ستمدیده بر ستمکار سخت تر است ، از روز ستم ستمکار بر ستم کشیده.
۴- چه بسیار است عبرت ها و چه اندک است پذیرش آنها .
۵- هرکس نهان خویش را درست کند خدا آشکار او را درست می فرماید.
ادامه مطلب ...
چگونه رزق و روزی خود را افزایش دهیم؟
همان گونه که بیان کردیم، خواست خداوند متعال "یرزق من یشأ" جزافی نیست بلکه گشایش و تنگی روزی نیز، روی عللی است که خدا به بندگان دانا و به صلاح آنان آگاهتر است. به بعضی افراد به جهت برخی اعمالشان روزی فراوان و به بعضی به سبب عملهایشان (مانند تنبلی، قطع رحم و...) روزی کمتر میدهد. برخی را جهت آزمایش، روزی فراوان عطا میکند و در کار و زندگیشان گشایش میدهد و برخی را جهت آزمایش، روزی کم میدهد و... (1)
(1)- اقتباس از: قاموس قرآن، سید علیاکبر قرشی، ج 3
از آیات قرآن کریم استفاده میشود که توسعه و تنگی روزی به دست خداست چنان که میفرماید : "إنّ ربّک یبسط الرّزقَ لِمَن یشأ و یقدر إنّه کان بِعبادِه خبیراً بصیراً" (اسراء30) بنابراین هر چند اراده و کوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی مؤثر است"لیسَ للانسـَنَ الاّ ما سَعیَ" (نجم، 39) ولی اینها "جزءالعلة" و یا از آن هم کمتر به حساب میآیند زیرا اراده و عمل انسان در به دست آمدن رزق و روزی یکی از صدها شرایط است که تمامی اسباب و شرایط به او منتهی میشود، و اوست که بر اساس علم و حکمتش روزی را بین بندگان تقسیم میکند چنانکه میفرماید: "أهم یقسمون رحمت ربّک نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوَة الدّنیا (زخرف، 32) آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم میکنند؟! ما معیشت آنها را در حیات زندگی در میانشان تقسیم کردیم." ادامه مطلب ...